ZABAWY LOGOPEDYCZNE

  • Drukuj

Bajeczka logopedyczna

Cele:

- ćwiczenia percepcji słuchowej, uwagi;

- wzbogacanie słownictwa - rozwój mowy opowieściowej

 

Zadanie

Przeczytaj samodzielnie lub wysłuchaj bajki, następnie odpowiedz na pytania.

 

Przesyłka bociana Leśny listonosz pan Bocianowski tego dnia miał wyjątkowo dużo pracy. Najpierw przyniósł niedużą paczuszkę pani Szpakowej. Potem dostarczył list polecony panu Pliszce. Wreszcie pocztówkę z zagranicy doręczył pannom Jakółeczkom. Przy okazji obejrzał cenna kolekcję znaczków pocztowych, zgromadzoną przez starszą jaskółeczkę Zuzankę. Gdy zmęczony otrzepywał już czerwone kalosze przed swoim domem, nieoczekiwanie zabrzęczał jego telefon komórkowy. Dzwoniła kierowniczka poczty pani Szczygłowa. Otóż pocztą lotniczą dostarczono właśnie ważną przesyłkę dla państwa Zająców. Przesyłka była oczekiwana od miesięcy, pan Bocianowski musiał ją więc doręczyć niezwłocznie. Odebrał z poczty kolejną skórzaną sakwę i z wielkim wysiłkiem skierował się na Leszczynowe Wzgórze, gdzie mieszkała rodzina adresatów. Paczka była wyjątkowo ciężka. A może to pan Bocianowski tego dnia był wyjątkowo zmęczony? Poza tym dzień był naprawdę bardzo upalny. Leśnemu listonoszowi zaczęły już plątać się skrzydła, gdy nagle zauważył zmierzający na wzgórze pociąg. Po chwili zastanowienia przysiadł na dachu ostatniego wagonu. W ten sposób bez dalszego wysiłku dotarł do celu. Pani Zającowa oczekiwała go już w drzwiach mieszkania. Pospiesznie otworzyła przesyłkę, z której wysunęły się najpierw spiczaste uszy, a następnie wyskoczył żwawy szary zajączek.

 

Po przeczytaniu lub wysłuchaniu bajki odpowiedz na pytania:

1. Komu leśny listonosz przyniósł list polecony?

2. Co pan Bocianowski obejrzał u Jaskółeczek?

3. Dlaczego pan Bocianowski musiał pilnie doręczyć przesyłkę na Leszczynowe Wzgórze?

4. W jaki sposób listonosz dotarł na wzgórze?

5. Dlaczego paczka dla państwa Zająców była ciężka?

 

Źródło: Bajeczki logopedyczne – Zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka -Lucyna Jaroch - Połom

 


 

Ćwiczenia utrwalające głoskę „R”:

Cele zajęć:

- utrwalanie prawidłowej wymowy głoski r

- rozróżnianie głosek r i l

- wzbogacanie słownika dziecka

- rozwijanie wyobraźni

 

Zadanie 1

Rozgrzewka językowa. Obejrzyj film, ćwicz razem z osobą prowadzącą.

https://www.youtube.com/watch?v=pnknOZB-Lsw

 

Zadanie 2

Wejdź na stronę i zagraj. Powodzenia!

https://quizizz.com/join?gc=0192860

 

Zadanie 3

Wejdź na stronę i rozwiąż quiz.

Ćwiczenia różnicujące głoski r – l. Powodzenia.

https://quizizz.com/join?gc=5843182

 

Zadanie dla chętnych

Przeczytaj samodzielnie lub poproś o pomoc osobę dorosłą. Wierszyk

 napisała 8,5 letnia dziewczynka, może i Ty spróbujesz.

autor wierszyka: Agata Grobelska, lat 8,5

 

Na straganie stał pomidor

I brukselka z hardą miną.

Pan pomidor rzecze do niej:

- Może złapiesz moje dłonie?

Może razem zatańczymy?

- Pan nie wpuści mnie w maliny

i nie wzruszą mnie te miny!

Ja mam sukien chyba z dwieście,

a pan jedną - (mówią w mieście).

Ja zielony kolor wolę,

czerwonym się nie zadowolę.

- Szkoda moja pani droga.

Idzie zima bardzo sroga,

Więc te suknie nic nie dadzą.

I tak Cię do zupy wsadzą!

Przy mnie mogłabyś troszeczkę

Mniej się smucić na łyżeczce. 


Utrwalanie głoski "K":

Cele:

- utrwalanie prawidłowej wymowy głoski k

- usprawnianie narządów artykulacyjnych

 

Zadanie 1

Rozgrzewka językowa Obejrzyj i wykonaj wspólnie z prowadzącą gimnastykę buzi i języka. Powodzenia! https://www.youtube.com/watch?v=O0MpLFOeYvc

 

Zadanie 2. Przeczytaj samodzielnie lub powtórz za osobą dorosłą. Narysuj obrazek do wierszyka.

 Raz kijanka tak kichała, że kinowa sala drżała! Jadła kiełki, obwarzanki, piła soki z wielkiej szklanki. - Jakie mlaski! - widz się złości. Dla kijanki dość litości, więc do domu ją skierował, tam skąd przyszła – do Kiszkowa

(Żródło: O la la! Czyli Logopedia. Gimnastyka języka)


 

Zabawy logopedyczne dla przedszkolaków

1.            Kto powie więcej na jednym wydechu? 

       https://www.youtube.com/watch?v=oGZmqHkYSYY

2.           Robimy śmieszne minki 

       https://www.youtube.com/watch?v=5M6q8_9x_Jw

3.           Strasna zmija – nie taka straszna 

       https://www.youtube.com/watchv=qleZ2CWdqLU

      

Dla dzieci najmłodszych polecam zabawy logopedyczne.

    1.     Magiczny kubek

         https://www.youtube.com/watch?v=WaY-RDjS9Kg

    2.     Szalona rękawiczka

         https://www.youtube.com/watchv=iZbLwWWJQ1w  


 

Przykładowe ćwiczenia logopedyczne – doskonalenie głoski sz  w zbiegu spółgłosek

1.    1.  Ćwiczenia oddechowe: wdech nosem, wydech ustami (powtórz 10-razy)

2.     2.  Ćwiczenia fonacyjne na jednym wydechu- powtarzanie samogłosek a-o (powtórz 5razy); potem wydłużamy ciąg  fonacji a-o-e-u-y (powtórz 5razy), SZSZSZ……….(pamiętaj o czubku języka do góry i „ryjku” z ust)

3.     3. Ćwiczenia do utrwalania pionizacji języka ( „cukierek w buzi”- wypychanie czubkiem języka policzków od środka, „malowanie sufitu”- język dość dynamicznie, ale w wolnym tempie „szoruje” podniebienie             w tył i w przód .

4.     4.  Ćwiczenia artykulacyjne z zachowaniem prawidłowego oddechu -utrwalanie  głosek szumiących np.: sza – asza, ża-aża, cza-acza, dża-adża.

Sze- esze, że-eże, cze-ecze, dże-edże

Sz-ka, sz-ke, sz-ki, sz-ku,

Sz-pa,sz-pe, sz-py, sz-po, sz-po

5.      Powtórz wyrazy i ułóż z rodzicami kilka zdań z nimi(ustnie):

Sz-koła, sz-kło, sz-klanka, sz-pulka, sz-pital, sz-pilka,  sz-pak, kolorowa sz-mata

6.     

      Nauka wiersza utrwalającego głoski

„Poduszka”

Poduszka na twym łóżku

Poszewkę ma pluszową.

Kwiatuszki i motylki

Masz tuż nad swoją głową.

            Poduszka na twym łóżku

            Przyniesie ci sen szybki.      

            Będziesz w tym śnie szybował,

            Fruwał jak szpak

            Lub pływał jak rybki.

 

7.      Wykonaj rysunek do wiersza dowolną techniką. POWODZENIA!!!

 


 

Propozycje ćwiczeń do pracy w domu

1.       Usprawnienie układu dotykowego:

·         Dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze: na początku dziecko ustala swoje preferencje

·         Wkładanie rąk i nóg do kosza wypełnionego piłeczkami, zabawkami pluszowymi

·         Szukanie ukrytych, drobnych przedmiotów w koszu lub pojemniku wypełnionym kaszą, ryżem, makaronem, piłeczkami, fasolą

·         Wyklejanie z plasteliny, ciastoliny leżących ósemek, ślimaków

·         Stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych kompresów żelowych lub butelek wypełnionych ciepłą i zimną wodą na dłonie, stopy i stawy

·         Smarowanie dłoni, rąk, nóg pianką do golenia

·         Robienie kul z papieru o różnej fakturze (gazety, papier śniadaniowy, folia, ) i rzucanie nimi do celu

·         Rysowanie figur, liter na tackach wypełnionych materiałami o różnej strukturze, na przykład piaskiem, kaszą, ryżem

2.       Usprawnianie układu przedsionkowego i proprioceptywnego (czucia głębokiego):

·         Skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki

·         Przeskakiwanie z nogi na nogę

·         Kołysanie się: na stojąco, w pozycji czworaczej, na klęczkach, w siadzie skrzyżnym na boki, do przodu, do tyłu

·         Skłony, skręty i kręcenie głową

·         Marsz z wymachami rąk i nóg

·         Skoki pajacyka, skoki żabki

·         Zeskakiwanie z łóżka, ławy

·         Przewroty w przód i w tył

·         Toczenie się po dywanie w różnych kierunkach

·         Cwał w różnych kierunkach ( z kijem między nogami – jazda na koniku)

·         Obroty się na fotelu obrotowym (pięć razy w lewo, siedem razy w prawo)

·         Podskoki, obroty, kontrolowane upadki na materacu lub kołdrze

·         Zabawy w przepychanie i siłowanie się: dziecko i rodzic stykają się plecami, nogami, ramionami lub dłońmi

·         Nawijanie sznura do bielizny na nadgarstki i stawy skokowe

·         W leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę piłki, miśka utrzymanych między nogami

·         Odbijanie balonika łokciami, głową, pięściami

·         Przenoszenie butelek wypełnionych wodą, piaskiem, kamykami

·         Przesuwanie kosza wypełnionymi zabawkami, fotela

·         Naleśnik – zawijanie dziecka w koc, folię pęcherzykową, karimatę (głowa zawsze na zewnątrz), następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk, nóg piłką

3.       Ćwiczenia równoważne:

·         W leżeniu na kanapie stawianie oporu przy próbach zrzucenia

·         Chodzenie na czworakach po miękkiej powierzchni, np. po dmuchanym materacu, poduszkach

·         Stanie w pozycji bociana, jaskółki

·         Chodzenia stopa za stopą do przodu i do tyłu

·         Chodzenia na stopach dorosłej osoby

·         Chodzenia z woreczkiem na głowie do przodu, do tyłu stopa za stopą

4.       Ćwiczenia ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:

·         Czołganie się po dywanie w przód, w tył,

·         Kreślenie symetrycznych kół stopami (siedząc na dywanie) i łokciami

·         Łapanie wyrzucanej w powietrze piłeczki do plastikowego kubeczka, kartonu

·         Przechodzenie przez tunel zbudowany z krzeseł

·         Rzucanie piłeczki, maskotki tyłem do koszyka

·         Przeskakiwanie przez skakankę

·         Przerzucanie z ręki do ręki woreczka lub piłeczki z kolcami

·         Skoki obunóż z piłką między nogami

5.       Ćwiczenia ruchów naprzemiennych:

·         Dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana

·         W pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi i lewej ręki i prawej nogi

·         W leżeniu na plecach : chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą ręką prawej pięty

·         Przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie i zgodnie z rytmem

·         Maszerowanie z naprzemiennymi wymachami rąk i nóg (rodzaj żołnierskiego marszu)

6.       Usprawnienie małej motoryki i ćwiczenia grafomotoryczne:

·         Zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików

·         Wyjmowanie drobnych przedmiotów z niskich słoików z małymi otworami

·         Otwieranie i zamykanie kłódek, suwaków

·         Zapinanie i odpinanie guzików, sznurowanie sznurowadeł

·         Przelewanie płynów do naczyń o różnej wielkości i różnych kształtach

·         Wrzucanie drobnych monet do skarbonki

·         Obrysowywanie dłoni i stóp bez odrywania pisaka i wylejanie wzorów kulkami z bibuły, ryżem, kaszą

·         Przypinanie klamerek od bielizny, np. do rozciągniętej skakanki lub metalowego pudełka

·         Gry stolikowe typu: skaczące czapeczki, skaczące żabki

 


 

Logopedyczna gra w kółko i krzyżyk   

Do rozegrania partii gry w kółko i krzyżyk wystarczy plansza z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek z narysowanymi symbolami o i x – po 5 każdego rodzaju. 

Plansze do wykorzystania znajdują się poniżej.

Więcej plansz do gry oraz innych ćwiczeń logopedycznych na https://domologo.pl/

Zasady gry:

Gracze wybierają nakrętki z o lub x,  którymi będą grać, a następnie naprzemiennie oznaczają wybrane pola swoim znaczkiem. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza położy 3 nakrętki w linii prostej: poziomo, pionowo lub po skosie. Aby zabawa była grą logopedyczną dzieci powinny głośno i starannie nazywać obrazki na których kładą swoje nakrętki. 


 

Zabawy z głoską "Ż"


 

Wspaniałej zabawy i owocnych ćwiczeń!

Justyna Kamińska - logopeda przedszkolny