Nauczanie zdalne - treści do realizacji

Piątek 11 XII 2020 r.

Przebieg dnia

Kolejne zadanie z kalendarza adwentowego: Drogie  dzieci dzisiaj waszym zadaniem jest zrobienie porządku w swoim pokoju oraz zrobienie wspólnie z rodzeństwem i rodzicami sensorycznego śniegu. Przepisy na sztuczny śnieg: https://www.charezinska.pl/6-przepisow-na-sztuczny-sensoryczny-snieg/

 I.Zabawy konstrukcyjne „Zamek pani Zimy”. Do zabawy potrzebne będą różnorodne klocki.Dziecko buduje zamek dla pani Zimy z różnorodnych klocków.

Karta pracy, cz. 2, nr 45.Uzupełnij zdjęcie – naklej odpowiednie elementy z naklejek według podanej instrukcji.

Ćwiczenia  poranne: https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA

II. 1.Wypowiedz dziecka na temat skojarzeń z zimą, zapisywanieich na sylwecie śnieżynki, wokół napisu Zima to...

• Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Szczypawka”

Czy wiesz, że zima jest jak szczypawka?

Myk! Za kołnierzyk. Hop! Do rękawka.

Ugryzie w nochal, poszczypie w uszko,

buzie przyprószy śnieżną poduszką.

Maluje wszystkim piękne rumieńce,

na sankach jeździ w białej sukience,

wciąż lepi śnieżki, grube bałwanki,

kotom na wąsach wiesza firanki.

Zima zaprasza wszystkich na łyżwy:

dzieci, dorosłych, mopsy i wyżły,

a gdy przychodzi pora na narty,

szusują z góry pudle i charty!

W zimie królują kulig i sanki,

orły na śniegu, w zaspach hulanki,

ale nim serca ogrzeją święta,

ubierz się ciepło i zapamiętaj:

kurtka i szalik,

dwie rękawiczki,

grube skarpetki,

sweter nordycki,

buty z kożuszkiem,

z polaru czapka – i nie uszczypnie zima szczypawka!

•Wypowiedz dziecka na temat oznak zimy wymienionych w wierszu.

− Co robi mróz?

− Jak należy ubierać się zimą?

− Co króluje zimą?

− Na co zaprasza zima?

− Dlaczego zima to szczypawka?

•Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat Czy zima jest piękna? Uzasadnianie swoich racji.

Zimowy krajobraz z bałwanem w kolorach vintage Darmowych Wektorów

2.Porównywanie właściwości śniegu i lodu.

• Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących zimie. Wyjaśnianie, jak powstają.

Śnieg – chmury składają się z drobniutkich kropelek wody, które łącząc się, stają się duże, ciężkie i spadają na ziemię jako deszcz; kiedy jest jednak bardzo zimno, kropelki wody w chmurach przekształcają się w maleńkie drobinki lodu, które sklejają się ze sobą, tworząc płatki śniegu.

Grad – czasami małe kryształki lodu, w zetknięciu z zimnym powietrzem, zbijają się w różnej wielkości lodowe kulki – tak powstaje grad.

Szron – kropelki wody (rosa), które znajdują się na roślinach, pod wpływem ochłodzenia powietrza zamarzają, pokrywając je białym, śnieżnym nalotem.

Zamieć śnieżna – kiedy pada bardzo gęsty śnieg i wieje silny wiatr, powstają zamiecie. Wtedy prawie nic nie widać. Nawet drzewa znikają pod grubym, śnieżnym płaszczem.

Badanie właściwości śniegu i lodu. Do eksperymentu będą potrzebnedwa słoiki, śnieg, lód.

• Podawanie ich określeń, np. śnieg – miękki, puszysty, biały, zimny, mokry...; lód – twardy, przezroczysty, śliski, zimny...

• Ustawienie osobnych słoików ze śniegiem i z lodem w pobliżu źródła ciepła – obserwowanie (po chwili), co się z nimi dzieje, wyciągnięcie wniosków.

•Spacer – przyglądanie się ośnieżonym drzewom i krzewom. Dziecko podziwia piękno zimowej przyrody – ośnieżonych drzew i krzewów. Przygląda się śladom na śniegu, określa, kto je zostawił. Wydeptują za Rodzicem spiralę. Lepią kule na czas, porównują ich wielkość.

III. Słuchanie utworu Antonia Vivaldiego „Cztery pory roku. Zima”. Dzielenie się swoimi wrażeniami; opowiadanie, co dziecko wyobraża sobie, słuchając muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis

Nadeszła zima – malowanie farbami plakatowymi na kartkach o różnej fakturze (np. tektura falista, tapeta papierowa z kawałeczkami drewna – raufaza, kartki z przyklejonymi pogniecionymi białymi papierowymi serwetkami).

Zabawa „Pani Zima patrzy”. Do zabawy potrzebne będą kartoniki z krążkami (od 1 do 6) lub liczbami, kostka, opaska do zasłonięcia oczu. Rodzic rozkłada na dywanie kartoniki z krążkami (od 1 do 6) lub liczbami. Staje przed dzieckiem, rzuca kostką, a dziecko liczy oczka na kostce. Zasłania oczy i mówi: Raz, dwa, trzy, pani Zima patrzy. W tym czasie dziecko szuka kartonika z odpowiednią liczbą krążków lub liczbą. Słysząc słowo patrzy, zatrzymuje się, podnosząc do góry swój kartonik. Rodzic odsłania oczy i sprawdza poprawność wykonania zadania. Następnie dziecko odkłada kartoniki w inne miejsca na dywanie i zabawa toczy się dalej.

•Karty pracy, cz. 2, nr 46, 47.Opowiedz, jak wygląda las zimą.

Drogie dzieci dostałyście do domów dodatkową książkę do nauki pisania liter i cyfr, w której proszę abyście napisały cyfrę 6.


Czwartek 10 XII 2020 r.

Przebieg dnia

Kolejne zadanie z kalendarza adwentowego: Drogie dzieci dzisiaj waszym zadaniem jest zrobienie ozdoby choinkowej.

I. Zabawa słuchowa „Mróz – perkusista”. Do zabawy będą potrzebne: bębenek i   liczmany.Rodzic będzie mrozem chowa się za np. parawanem, zasłonką itp, uderza dowolną liczbę razy w bębenek (w zakresie 10). Dziecko słucha, ile razy mróz uderzył w instrument, układa przed sobą odpowiednią liczbę liczmanów.

Zabawa „Rób to co ja”. Dziecko naśladuje ruchy Rodzica., np.: wykonuje podskoki, przysiady, wymachy rąk itp. Dziecko staje naprzeciwko rodzica. Rodzic wymienia część ciała i dziecko je pokazuje. Dziecko w parze z rodzicem wykonują wspólnie różne czynności, np.: łapią się za ręce, kładą ręce na ramionach, wspólnie, trzymając się za ręce, siadają, wstają itp.

Zabawa orientacyjno - porządkowa „Zabawy śnieżkami”. Dziecko poruszają się w rytmie wystukiwanym na bębenku. Podczas przerwy w grze naśladuje lepienie śniegowych kul i rzucanie nimi przed siebie.

Ćwiczenia  poranne https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA

II. 1.Zabawy matematyczne „Liczymy śniegowe kule”. Do zabawy będą potrzebne wycięte z kartonu sylwety kul śniegowych, kartonik z liczbą 5 (lub kartonik z 5 krążkami)

• Rodzic umieszcza przed dzieckiem wycięte z kartonu sylwety pięciu (przygotował sześć) śniegowych kul różnej wielkości.

•Rozmowa wprowadzająca.

− Co przypomina Ci te sylwety?

− Do czego można użyć śniegowych kul?

− Czy zawsze śnieg daje się zlepić w kulki?

• Liczenie śniegowych kul umieszczonych przed dzieckiem.

• Ułożenie ich od najmniejszej do największej.

• Umieszczenie obok nich kartonika z liczbą 5 lub pięcioma krążkami.

• Umieszczenie przed dzieckiem jeszcze jednej kuli.

• Podpisanie kul – 5 i 1.

• Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6

• Dokończenie zapisu: 5 i 1 to 6.

Dodawanie w zakresie 6. Wprowadzenie zapisu dodawania.  Do zabawy będą potrzebne kartoniki z liczbami od 0 do 6, znaki: +, =, patyczki.

− Ułóż z patyczków dwa trójkąty.

− Połóż pod pierwszym trójkątem kartonik z liczbą 3 i pod drugim trójkątem kartonik z liczbą 3.

− Policz, ile razem patyczków użyłeś do ułożenia trójkątów. 3 i 3 to 6

− Ułóż pod figurami odpowiedni zapis i go przeczytaj.

• Przedstawienie przez Rodzica tego, co ułożyło dziecko, za pomocą liczb i znaków.

Rodzic układa z kartoników z liczbami i znaków zapis: 3 + 3 = 6 i odczytuje: trzy dodać trzy równa się sześć. Następnie dziecko układa taki sam zapis ze swoich liczb i znaków i głośno odczytuje z rodzicem.

− Który znak w zapisie jest dla Ciebie nowy?

− Jak przeczytaliśmy ten znak?

− Połóż po lewej stronie dwa patyczki, a po prawej stronie cztery patyczki. Ułóż odpowiedni zapis i go przeczytaj. 2 + 4 = 6

• Rodzic układa zapis: 5 + 1 = ...

Dziecko układa ten zapis ze swoich liczb i znaków i go odczytuje. Zadaniem dziecka jest zilustrowanie go za pomocą patyczków i obliczenie, ile to jest razem.

Oglądanie sześciennej kostki do gry. Liczenie ścianek i oczek na kolejnych ściankach.

Ćwiczenia w książce „Odkrywam siebie. Litery i liczby”, s. 23.

• Policzenie listków na łodygach. Odszukanie na końcu kart kartoników z odpowiednimi liczbami. Wycięcie ich, a potem przyklejenie pod obrazkami.

• Narysowanie w bukietach tylu kwiatków, ile wskazują umieszczone w okienkach liczby.

Ćwiczenia w książce „Odkrywam siebie. Litery i liczby”, s. 24.

• Odszukanie na końcu kart kartoników z odpowiednimi liczbami. Wycięcie ich, a potem przyklejenie w odpowiednich miejscach.

Ćwiczenia w książce „Odkrywam siebie. Litery i liczby”, s. 25.

• Wykonanie działań. Odszukanie na końcu kart kartoników z odpowiednimi liczbami.

• Wycięcie ich, a potem przyklejenie w okienkach.

• Pokaz prawidłowego kreślenia cyfry 6 .

https://www.youtube.com/watch?v=do4O-G9ju1A

− Kreślenie cyfry 6 w powietrzu, na podłodze na plecach rodzica.

• Pisanie cyfry 6 po śladach, a potem – samodzielnie.

2. Ćwiczenia gimnastyczne: Drogie dzieci możecie przebrać się w strój gimnastyczny. Do ćwiczeń przygotujcie skarpetki zwinięte w kulkę

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ&t=28s

III. Karta pracy, cz. 2, nr 44.  Nazwij to, co jest przedstawione na zdjęciach na dole karty. Odszukaj to na dużym zdjęciu.

Zabawa muzyczno – ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=znFT01jyWV8

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

https://www.youtube.com/watch?v=Dc-MzLkgbNM

 


 

Środa 9 XII 2020 r.

Przebieg dnia

Kolejne zadanie z kalendarza adwentowego: Drogie dzieci dzisiaj waszym zadaniem jest przybicie piątki z rodzeństwem lub rodzicami.

I. Karta pracy, cz. 2, nr 42. Narysuj za pomocą strzałek drogę dzieci do domu. Określ kierunki. Podziel nazwy zdjęć na głoski. Połącz głoski wskazane kropkami. Co otrzymałeś?

Rysowanie bałwana według rymowanki.

Rysuję bałwanka,

śniegowego panka:

narysuję koło,

pod nim drugie, trzecie.

Zrobię kropki – oczka,

nosek – dam kreseczkę.

Uśmiechniętą buzię

zrobię jak łódeczkę.

Narysuję garnek,

trzy kreski – miotełkę,

i czarne guziki

narysuję wielkie.

Ćwiczenia  poranne https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA

II. 1. Słuchanie piosenki „Pada śnieg”

https://www.youtube.com/watch?v=Y3F70Kba9OQ

Bałwan z kapeluszem i szalikiem

Rytmizowanie tekstu. Powtarzanie – ciche i głośne; powtarzanie fragmentów tekstu w pamięci, kiedy Rodzic trzyma palec na ustach, i głośno, kiedy go tam nie ma; śpiewanie tekstu na melodie wymyślone przez dziecko.

Zima, zima biała do nas zawitała.

W śniegowe ubranie cały świat ubrała.

Choć mroźno dokoła, śnieżek w oczy prószy,

my się nie boimy, choć nam marzną uszy.

2. Zapoznanie z niektórymi elementami pogody – temperaturą i opadami .

Przypomnienie nazw poznanych pór roku.

Ile jest pór roku? Nazwijcie je.

Jaka teraz jest pora roku?

Jaka pora roku była przed nią, a jaka będzie po niej?

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze. Dziecko naśladuje skrzypienie śniegu, gdy ktoś idzie po nim w mroźny dzień, wycie wiatru podczas zamieci śnieżnej.

Przypomnienie znaczenia pojęć: śnieg, szron, grad, zamieć, odwilż.

Zabawa ruchowo-naśladowczaDrzewa poruszane wiatrem”.

Dziecko staje w lekkim rozkroku, z ramionami uniesionymi w górę. Gdy Rodzic rytmicznie uderza palcami w bębenek, dzieci poruszają ramionami szybciej lub wolniej, w zależności od tempa uderzania.

Omawianie budowy termometru. Dziecko ogląda termometr zaokienny, opisuje jego budowę. Rodzic objaśnia zasadę działania termometru. Zwraca uwagę na cyfrę zero umieszczoną na skali, która jest jakby graniczna – poniżej niej zaczyna się mróz (ujemna temperatura), a powyżej – ciepło (dodatnia temperatura).

Wyjaśnianie, że rodzaj opadów atmosferycznych zależy od temperatury – gdy spada ona poniżej zera – pada śnieg, a gdy jest powyżej zera – pada deszcz.

Oglądanie wskazań termometru za oknem.

III. Ćwiczenia oddechowedmuchanie na kulki waty leżące na podłodze.

Karta pracy, cz. 2, nr 43. Obejrzyj rysunki znajdujące się obok pętli. W każdej pętli narysuj tyle przedmiotów, aby ich liczba była zgodna z liczbą oczek na kostkach.

Zabawa muzyczno ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=RuIaNQ0fHyk

 


Wtorek 8 XII 2020 r.

Przebieg dnia

Kolejne zadanie z kalendarza adwentowego: Drogie dzieci dzisiaj waszym zadaniem jest ozdobienie pierniczków, które upiekliście w zeszłym tygodniu.

I. Karta pracy, cz. 2, nr 39. Posłuchajcie wiersza. Popatrzcie na wyraz zima. Zaznaczcie go w tekście. Ile razy on występuje? Obejrzyjcie obrazki. Powiedzcie, czy dzieci postępują właściwie. Jak powinny się zachowywać?

Ćwiczenia poranne https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA

II. 1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Pada Śnieżek”

Pada śnieżek, pada śnieżek.

Już ze śniegu mam kołnierzyk,

białe uszy i policzki,

i śniegowe rękawiczki.

A jak padać nie przestanie -

wiecie, co się ze mną stanie?

Będzie kino nie z tej ziemi -

Nos w marchewkę mi się zmieni!

Rozmowa na temat wiersza:

Co się dzieje ze śniegiem?

W co zmieni się jej nos?

Nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu.

Zabawa z pokazywaniem „Buch w śnieżny puch”

 https://www.youtube.com/watch?v=_Qf0eXzPBcU

2. Ćwiczenia gimnastyczne: Drogie dzieci możecie przebrać się w strój gimnastyczny. Do ćwiczeń przygotujcie sobie swojego ulubionego misia i jeszcze trzy inne pluszowe zabawki.

https://www.youtube.com/watch?v=3Pe69xHmg8k

III. Karty pracy, cz. 2, nr 40, 41. Posłuchaj poleceń umieszczonych pod rysunkami. Wykonaj je.

Zabawa matematyczna z użyciem klocków – rymy

https://www.youtube.com/watch?v=qc5qcU-Uq3E

Zabawa matematyczna ze śpiewem:

https://www.youtube.com/watch?v=ql5n2RaoNuM&t=6s

Zabawa muzyczno ruchowa „Mała Dominika” 

https://www.youtube.com/watch?v=fEa4GcMscRw

Drogie dzieci dostałyście do domów dodatkową książkę do nauki pisania liter, w której proszę abyście napisały literę Y, y. Dla tych, którzy są bardziej sprawni: napiszcie całą stronę liter. Ci którzy szybciej się męczą: napiszcie rzędy liter po śladzie i trzy dodatkowe rzędy samodzielnie.

 


 

Poniedziałek 7 XII 2020 r.

Przebieg dnia

Kolejne zadanie z kalendarza adwentowego: Drogie dzieci dzisiaj waszym zadaniem będzie wykonanie bałwanka z płatków kosmetycznych i udekorowanie swojego pokoju dekoracjami zimowymi lub świątecznymi.

 I. Drogie dzieci obejrzyjcie film edukacyjny o porach roku https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

Teraz trochę ruchu, możecie przebrać się w stój gimnastyczny. Miłej zabawy https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA

II. 1.Ćwiczenia pod hasłem „Poznajemy pory roku.” Słuchanie fragmentu wiersza (tekstu piosenki) Marka Majewskiego „Rok na karuzeli.”

Raz w koło, raz w koło rok się kręci wesoło.

Karuzeli nic nie wstrzyma –

wiosna, lato, jesień, zima.

Powiedz mi, którą z nich

mamy właśnie dziś. (...)

Rozmowa na temat tekstu.

− Jaka pora roku jest po wiośnie?

− Jaka pora roku jest po lecie?

− Jaka pora roku jest po jesieni?

− Jaka pora roku jest po zimie? Itd.

− Jaka pora roku się kończy?

− Jaka pora roku będzie się zaczynać?

Ćwiczenia klasyfikacyjne. Dziecko podaje skojarzenia do podanych nazw pór roku, np.:

− zima – śnieg, zimno, sople, bałwan...

− wiosna – przebiśnieg, młode zwierzęta, krokusy...

− lato – owoce, żniwa, wakacje...

− jesień – kolorowe liście, kasztany, zbiory warzyw i owoców...

Wspólne mówienie rymowanki. Rodzic  mówi rymowankę. W miejscu, w którym powinna być nazwa pory roku, robi przerwę (wykropkowane miejsca). Dziecko musi podać nazwę odpowiedniej pory roku.

Gdy odchodzi jesień, rok nam ... niesie. (zimę)

Gdy odchodzi zima,... nikt nie wstrzyma. (wiosny)

Gdy wiosna odchodzi,... nam przychodzi. (lato)

Gdy kończy się lato,... czeka na to. (jesień)

Szybciutko nadchodzi, nikomu nie szkodzi.

Gdy jesień odchodzi, to ... przychodzi. (zima) Itd.

Drogie dzieci proszę narysujcie siebie  bawiącego się na powietrzu w ulubionej porze roku.

Zabawa muzyczno ruchowa:https://www.youtube.com/watch?v=L-nWEXSVSto

2. Zabawy i ćwiczenia z literą y. Zapraszam Was dzisiaj do zapoznania się z nową literką y Słuchanie rymowanki.

Przyszła biała zima,

śniegu nasypała.

Wystawiła narty, sanki,

ulepiła trzy bałwanki.

Rozstawiła śnieżne zaspy,

by ozdobić świat.

Pomagał jej wiatr.

Zawołała dzieci,

niech się bawią.

Słońce świeci!

Niech zjeżdżają na nartach i sankach,

niech ulepią śmiesznego bałwanka.

Rozmowa na temat rymowanki.

Jaka pora roku się zaczyna?

− Co robiła zima?

− Do czego zachęcała dzieci?

− Na czym dzieci mogą zjeżdżać z górki?

− Czy ktoś z was jeździ na nartach?

− Co to są zaspy?

− Kiedy powstają?

Analiza i synteza słuchowa słowa zaspy.

Dzielenie słowa zaspy na sylaby.

Co słyszymy na końcu słowa zaspy?

Dzielenie słowa zaspy na głoski

Z ilu głosek składa się słowo zaspy?

Podawanie przykładów słów kończących się głoską y (np. domy, lasy, buty...), mających ją w środku (np. ryba, wydra, mydło...)

W języku polskim nie ma słów rozpoczynających się głoską y.

Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego

https://www.youtube.com/watch?v=QXPEAGBjkl8

Jaki piszemy y? https://www.youtube.com/watch?v=5aaRgWYb_To

Ćwiczenia: „Odkrywam siebie. Litery i liczby”, s. 27.Waszym zadaniem jest:

Odczytanie wyrazu z Rodzicem. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz domy. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach.

Zaznaczenie samogłoski na kolor czerwony i spółgłoski na  kolor niebieski.

Pokolorowanie rysunku.

Odczytanie sylab.

Odczytanie sylab i wyrazów.

Pisanie liter y po śladach, a potem – samodzielnie.

„Odkrywam siebie. Litery i liczby”, s. 28.

Przeczytanie tekstu.

Zaznaczenie w podanych wyrazach liter y

Zabawa muzyczno ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=7mWSt39HHfo

III. Zabawa „Skojarzenia”.

Do zabawy będzie potrzebna sylweta bałwana wycięta z kartonu, flamaster. Rodzic zapisuje na wyciętej z kartonu sylwecie bałwana podane przez dziecko skojarzenia do słowa zima.

Karta pracy, cz. 2, nr 38.

Odszukaj w naklejkach pozostałe fragmenty obrazka.

Naklej je w odpowiednich miejscach w ramce.

Opowiedz o obrazku.

Rysuj po śladach. Staraj się nie odrywać kredki od kartki.

Zapraszam do zabawy muzyczno ruchowej

https://www.youtube.com/watch?v=HL8PjHiNh38

https://www.youtube.com/watch?v=466oxBC2ETI

 


 

Piątek 4 XII 2020 r.

Przebieg dnia

 Kolejne zadanie z kalendarza adwentowego: Drogie dzieci dzisiaj waszym zadaniem jest żebyście były miłe i uczynne.

 I. Skąd się wzięła sól? https://www.youtube.com/watch?v=aaFaGIdMN8g

Doświadczenie z węglem https://www.youtube.com/watch?v=JQrA4kg4D2c

Jak powstaje węgiel? https://www.youtube.com/watch?v=y_74oHZK29k

Karta pracy, cz. 2, nr 32. Ponumerujcie dinozaury kropkami. Pokolorujcie je według wzoru. Pokolorujcie szóstą grudkę węgla, licząc od lewej strony.  Pokolorujcie szóstą grudkę węgla, licząc od prawej strony

II. 1. Barbórka –święto górników: rozmowa o ich trudnej pracy  www.youtube.com/watch?v=NCIT2dHyTn4

 

Pracownik kopalni na białym tle Darmowych Wektorów

2. Drogie dzieci osłuchajcie się z piosenką " Hej w kopalni praca wre" proszę żebyście podczas śpiewania pokazywały https://www.youtube.com/watch?v=cevBA39Dcgg

III. Karta pracy, cz. 2, nr 33.Odszukajcie dinozaury ukryte na zdjęciu. Przy każdym odszukanym dinozaurze naklejcie czerwone kółeczko (z naklejek).

Karty pracy, cz. 2, nr 34, 35. Jak wyglądał świat, gdy żyły dinozaury? Ułóżcie trzy zdania na temat zdjęcia. Policzcie w nich słowa. Np. Dinozaur roślinożerny zjada liście z drzew. Triceratops prowadzi swoje dzieci. Czy skrzypy i widłaki występują teraz w przyrodzie?

Karta pracy, cz. 2, nr 36.−Obejrzyjcie zdjęcie. Co ono przedstawia? Wskażcie na dole karty zdjęcie dinozaura, który pasuje do szkieletu.

Karta pracy, cz. 2, nr 37.Otoczcie pętlami po trzy dinozaury. Ile pętli otrzymaliście? Otoczcie pętlami po cztery jaja dinozaurów. Ile pętli otrzymaliście? Posłuchajcie nazw różnych dinozaurów. Spróbujcie je powtórzyć.

Zabawa muzyczno- ruchowa "Szalona krowa" https://www.youtube.com/watch?v=mf7isov5B-g

 


Czwartek 03.12.2020

Kolejne zadanie z kalendarza adwentowego: drogie dzieci każde z was przygotuje świąteczną skarpetę z papieru, którą chciałabym abyście przynieśli do przedszkola kiedy już będziemy mogli do niego wrócić. Powstanie z nich piękna girlanda na okno.

Przebieg dnia

I

• Skąd się wzięła sól w Polsce? Historia kopalni soli w Wieliczce oglądanie filmu edukacyjnego.https://www.youtube.com/watch?v=eCbYlOTb1mY

 • Zabawa z elementem dramy Rzeźby z soli. Dziecko i rodzic tworzą parę – jedno jest rzeźbiarzem, a drugie – rzeźbą. Rzeźbiarz modeluje w dowolny sposób swoją rzeźbę: zmienia jej ułożenie rąk, nóg, tułowia. Następnie rzeźbiarz pokazuje rzeźbę w lustrze. W drugiej części zabawy osoby  zamieniają się rolami.

 • Słuchanie wiersza Doroty Gellner W kopalni soli.

 Wiecie, jak tu fajnie

 w tej słonej kopalni?

 Gdybym tutaj gotowała,

 tobym sól pod ręką miała.

 Sól pod ręką

 i pod nogą,

 na suficie,

 pod podłogą…

 Nigdy bym się nie nudziła,

 bobym ciągle coś soliła.

 Sól bym miała z każdej strony –

 dach nad głową posolony,

 słone ściany

 i uliczki –

 całkiem jak

 na dnie solniczki!

 Rozmowa na temat kopalni soli.

 − Jak wygląda kopalnia soli?

 − Czy sól jest potrzebna?

 − Co by było, gdyby nie było soli?

 − Czy wiecie, w jaki sposób powstała sól?

 Sól jest skałą osadową, która powstała przez odparowanie słonych jezior, zatok morskich lub lagun.

 Karta pracy, cz. 2, nr 31.

 − Obejrzyjcie zdjęcia z kopalni soli i z kopalni węgla kamiennego.

 − Czym się różnią te kopalnie? Co mają wspólnego?

 − Rysujcie szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.

II

Zajęcia 1. Małe figury, duże figury – ćwiczenia klasyfikacyjne.

 • Zabawa z elementem dramy – Jestem figurą. Rodzic i dziecko na przemian wcielają się w role wybranej figury i opowiadają o niej, nie używając nazwy.

 Np. Mam cztery boki, cztery wierzchołki, boki mam parami równe…

 Segregowanie figur pod względem wielkości. Potrzebne będą wycięte z papieru figury geometryczne: koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty– małe i duże oraz dwa talerze lub tace. Rodzic przygotował dwie tace i kartonowe figury w różnych kształtach – małe i duże. Dziecko wkłada do jednej obręczy duże figury, a do drugiej – małe figury.

 Porównywanie liczebności figur w obręczach. Figury w różnych kształtach – małe i duże.Dziecko liczy duże figury, a potem małe figury; wskazują te, których jest więcej. Określają, o ile jest ich więcej (o ile jest ich mniej).

Układanie sylwety dinozaura Z papierowych figur geometrycznych dziecko układa dinozaura, następnie liczy jakich klocków i ile użyło do ułożenia sylwety.

 Zajęcia 2. Park jurajski – malowanie na podkładzie z kaszy manny.

 Karty pracy, cz. 2, nr 34, 35.

Opowiedz o tym, jak wyglądał świat, gdy żyły dinozaury. Ułóż trzy zdania na temat zdjęcia. Policz słowa w zdaniach. Np. Dinozaur roślinożerny zjada liście z drzew. Triceratops prowadzi swoje dzieci.

− Czy skrzypy i widłaki występują teraz w przyrodzie?

 Dino Rock’n’Roll – zabawa z piosenką po angielsku

https://www.youtube.com/watch?v=VcXyGmchrw8

 Zapoznanie ze sposobem wykonywania pracy Kartki pokryte kaszą manną, farby, pędzle.Dziecko pokrywa kartkę klejem i posypuje kaszą manną lub kuskus. Teraz na tym podkładzie będzie malowało park jurajski według własnego pomysłu.• Wykonywanie prac.

III

Zabawy na świeżym powietrzu

• Zabawa ruchowa z wykorzystaniem piłki Jajo dinozaura Na mocne uderzenie w bębenek (pokrywkę) dziecko podskakuje z piłką między kolanami, następnie między stopami.

 • Zabawa ruchowa Gimnastyka dinozaura.Tamburyn, dzwonek itp.

 Dziecko to dinozaur, który w rytmie wystukiwanym na tamburynie wykonuje podane niżej ćwiczenia.

 • Krążenie głową, z równoczesnym uginaniem kolan.

 • Unoszenie lewej ręki i lewej nogi, następnie unoszenie prawej ręki i prawej nogi.

 • Wystawianie w bok lewej ręki i lewej nogi, następnie – prawej ręki i prawej nogi.

 • Zabawa Marsz dinozaurów.Bębenek. Dziecko maszeruje po obwodzie koła, mówiąc rymowankę: Dinozaury maszerują, pożywienia poszukują. Na mocne uderzenie w bębenka (pokrywki) zmieniają kierunek marszu.

 

Drogie dzieci dostałyście do domów dodatkową książkę do nauki pisania liter, w której proszę abyście napisały literę L, l.

Dla tych, którzy są bardziej sprawni: napiszcie całą stronę liter.

Ci którzy szybciej się męczą: napiszcie rzędy liter po śladzie i trzy dodatkowe rzędy samodzielnie.


 

Środa 2 XII 20202 r.

Zadanie z kalendarza adwentowego -Drogie dzieci dzisiaj waszym zadaniem jest  zapakować i wysłać list do Św. Mikołaja. Proszę niech rodzice Wam pomogą adresować list  Adres świętego Mikołaja w Laponii to: Santa Claus Santa Claus Main Post Office FI-96930 Arctic Circle FINLAND.

I. Zabawa „Krążek”. Dziecko bierze krążek (lub koło) i siadają na podłodze. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że krążek to lustro, w którym chcecie się zobaczyć. Zrób kilka grymasów, które uważacie za zabawne... Teraz zrób bardzo poważną minę. A teraz zrób wesołą minę. Czy możesz pokazać bardzo złą minę? Teraz pokaż miną zmęczenie. Czy możesz jeden raz głośno i mocno ziewnąć? Jaką minę chcesz jeszcze zobaczyć w lustrze?

Zabawy z wykorzystaniem rymowanki „Idzie górnik” Rytmizowanie tekstu, wypowiadanie – ciche i głośne; dopowiadanie przez dziecko wybranych słów (np. wytłuszczonych poniżej wyrazów) z mocniejszym akcentem, po przerwaniu mówienia przez RODZICA.; ilustracja ruchowa tekstu. Dziecko:

Idzie górnik do kopalnimaszerują w miejscu,

jeden, drugi, trzeci, czwarty...  -pokazują na palcach lub wyklaskują,

Bryły węgla wydobywa, -naśladują podnoszenie ciężkiej bryły węgla,

słony pot mu z czoła spływa.-  ocierają pot z czoła – raz jedną ręką, raz – drugą.

II. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „O czym szeptały iskierki”.

   Ewa siedzi przed piecem i patrzy, jak z paleniska spadają iskierki do popielnika. To węgiel się pali.

„Co to jest węgiel”? – myśli Ewa. Patrzy w ogień, gdy nagle...

– Pst! – wyskoczyła z ognia iskierka i zaszemrała cichutko:

– Posłuchaj... ale nim skończyła, już zgasła.

– Dawno, dawno temu, przed wielu laty – syknęła druga iskierka i też zgasła.– Tam, gdzie teraz jest kopalnia węgla... zaczęła trzecia.   Przez chwilę nie pokazywała się żadna iskierka. Ewa myślała, że nie dowie się, co było na miejscu kopalni, gdy cała gromadka błyszczących iskierek wpadła do popielnika.

– Był wielki, wielki zielony las...

– A w tym lesie rosły gęsto wysokie drzewa...

– Takich drzew już teraz nie ma w żadnym lesie – dodała następna iskierka, gdy jej poprzedniczka zgasła.

   Iskierki szeptały teraz jedna po drugiej:

– Drzewa rosły i po wielu, wielu latach przewracały się od starości...

– Łamały je burze i wichury...

– Zalewały je wody... przysypywała ziemia...

– Na obalonych pniach wyrastały nowe i coraz to nowe...

– Po wielu, wielu latach...

– To już było – przerwała Ewa.

– Pst, słuchaj, nie przerywaj – syknęły naraz trzy iskierki.

– Przez wiele, wiele lat leżały pod ziemią, nieraz bardzo głęboko...

... i zmieniały się powoli w czarne, twarde bryły...

– Jeszcze dziś możesz zobaczyć czasem na kawałku węgla ślady odciśniętych liści prastarych drzew...

– ... drzew, które rosły, gdy jeszcze ludzi nie było na ziemi...

– ... gdy jeszcze ptaki nie śpiewały i nie wiły gniazd pomiędzy gałęziami...

– ... gdy między drzewami przesuwały się olbrzymie zwierzęta, które dawno już, dawno wyginęły...

– ... gdy ... – zaczęła ostatnia iskierka i ... zgasła.

Rozmowa na temat opowiadania: Co robiła Ewa? O czym opowiadały iskierki? Czy węgiel jest ważnym minerałem? Dlaczego?

Drogie dzieci wielkimi krokami zbliżają się do nas dzień kiedy odwiedzi nas Mikołaj dlatego proszę osłuchajcie się  z piosenką „Kochany Panie Mikołaju” https://www.youtube.com/watch?v=53PPDsOw2I0

III. Zabawy z wykorzystaniem wiersza Marii Terlikowskiej „Węglowa rodzinka”

·      Słuchanie wiersza – klaskanie, gdy są wymieniane nazwy produktów, do których wytworzenia jest potrzebny węgiel.

·       Powtarzanie (podczas recytacji fragmentów wiersza) za RODZICEM nazw produktów wytworzonych z węgla

·         Podział wymienionych w wierszu nazw produktów pochodzących z węgla (wyboldowane wyrazy) na sylaby, z jednoczesnym wykonywaniem ruchów (klaskanie, tupanie, podskakiwanie, uderzanie o uda, klaskanie nad głową itp.)

To węglowa jest rodzina:

parafina,

 peleryna,

duża piłka w białe groszki

i z apteki proszek gorzki,

i z plastiku sześć koszyków,

gąbka, co się moczy w wodzie,

i benzyna w samochodzie,

czarna smoła,

biała świeca,

to rodzina węgla z pieca.

Widzę już zdziwione miny:

Co ma węgiel do benzyny?

Czy jest z węglem spokrewniona

gąbka miękka i czerwona?

Otóż właśnie wiem na pewno,

że jest jego bliską krewną.

Węgla jest po odrobinie

w parafinie,

w pelerynie,

w dużej piłce w białe groszki

i z apteki proszku gorzkim,

i w ołówku tym w piórniku,

i w koszyku tym z plastiku.

Nawet świeczki, te z choinki,

to też węgla są kuzynki.

Lecz wśród wszelkiej tej rodziny,

wśród kuzynów i rodzeństwa,

nie ma ani odrobiny

rodzinnego podobieństwa.

Węgiel czarny jest jak skała,

koszyk żółty, świeca biała.

Skąd się wzięły te różnice?

O! To już są tajemnice,

które kryją się w fabryce.

Karta pracy, cz. 2, nr 30.

 To zdjęcie przedstawia grudkę węgla kamiennego. Narysujcie przy strzałkach, co otrzymujemy z węgla kamiennego.

Zabawa muzyczno ruchowa „Bella ciao” https://www.youtube.com/watch?v=Dc-MzLkgbNM

Zabawa muzyczno ruchowa „Mała Dominika”  https://www.youtube.com/watch?v=fEa4GcMscRw


 

 Wtorek 01.12.2020r.

Przebieg dnia

I

Zadanie z kalendarza adwentowego - w przedszkolu pieklibyśmy razem  pierniczki. Jeśli macie ochotę i mama ma czas, zróbcie je razem w domu.

Karta pracy, cz. 2, nr 28.

− Który dinozaur idzie do swojego gniazda?

− Narysujcie jego drogę.

 Wyjaśnianie, jak i z czego powstaje węgiel.

Bryłki węgla np. brykiet drzewny, pojemnik, chustka.

 Rodzic stawia przed dzieckiem pojemnik z kawałkami węgla, przykryty chustką. Dziecko rozwiązują zagadkę, odgadują, co znajduje się pod chustką.

W głębi ziemi ukryty,

przez górnika wydobyty.

 Daje ciepło, moc i światło,

 jego nazwę zgadniesz łatwo. (węgiel)

 • Oglądanie bryłek węgla.

 • Opowiadanie historyjki przez Rodzica z wykorzystaniem obrazków https://pl.pinterest.com/pin/657455245574705663/

 Historyjka obrazkowa  "Jak powstaje węgiel.?"

Dawno, dawno temu, przed wielu laty, tam gdzie teraz znajduje się kopalnia węgla, rósł wielki, zielony las, a w nim ogromne drzewa, paprocie i skrzypy. Były one bardzo duże i zupełnie inne od tych, które można spotkać w naszych lasach. Drzewa te rosły i rosły, a po wielu latach przewracały się ze starości. Łamały je wichury i burze, zalewały wody, po których zostawał muł, przysypywała ziemia, otulając je coraz grubszą warstwą. Na obalonych pniach wyrastały nowe, a te, które leżały pod ziemią, bez dostępu powietrza, twardniały powoli i zamieniały się w twarde, czarne bryły. Jeszcze dziś można czasami zobaczyć na kawałku węgla ślady prastarych drzew, które rosły na Ziemi, kiedy nie było na niej jeszcze ludzi. Obecnie węgiel wydobywa się spod ziemi w kopalniach. Ludzie, którzy go wydobywają, to górnicy.

II

Zajęcia 1. Słuchanie opowiadania Rodzica "Jak żyły dinozaury?".

 • Nazywanie dinozaurów przedstawionych na obrazkach, opisywanie ich wyglądu. Dostrzeganie różnic i podobieństw między nimi. Rodzicu obrazki znajdziesz na tej stronie https://www.istockphoto.com/pl/obrazy/dinozaur

Obrazki przedstawiające dinozaury:

pteronodon – latający, wyławiał z wody drobne zwierzęta, ryby i cedził plankton,

 brachiozaur – lądowy, roślinożerny,

 ichtiozaur – morski, polował na ryby i inne zwierzęta morskie,

 tyranozaur – lądowy drapieżnik żywiący się mięsem i padliną.

 • Zabawa orientacyjno - porządkowa: "Uwaga, dinozaur!"

 Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Na hasło Idzie dinozaur – zastyga w bezruchu. Hasło Dinozaur odszedł jest sygnałem do ponownego poruszania się.

 • Zapoznanie z hipotezami próbującymi wyjaśnić zagładę dinozaurów.

Największą zagadką dotyczącą dinozaurów jest próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wyginęły? Stało się to przed 65 milionami lat. Istnieje na ten temat wiele teorii, lecz żadna nie wyjaśnia do końca wszystkich faktów, które przedstawiają wykopaliska. Jedna z teorii zakłada, że przyczyną wyginięcia dinozaurów była wielka katastrofa. Może kula ziemska została otoczona pyłem kosmicznym powstałym przez eksplozję jakiejś gwiazdy? Inni uważają, że na Ziemię spadł olbrzymi meteoryt, a pył, który wzniósł się po jego uderzeniu, mógł zaciemnić słońce na długie lata. Bez światła słonecznego nie mogły rosnąć rośliny, którymi żywiły się zwierzęta roślinożerne. Z braku ciepła słonecznego wiele zwierząt zamarzło. Kolejnym etapem była fala upałów. Po opadnięciu pyłów para wodna, powstała na skutek upadku meteorytu, zatrzymywała promienie słoneczne, co spowodowało bardzo silne ogrzanie powierzchni ziemi (efekt cieplarniany) i znaczna ilość zwierząt wymarła, nie mogąc znieść upału. Niektórzy uczeni uważają, że dinozaury wyginęły z powodu zmian klimatu – bardzo duże wahania temperatury spowodowały, że zmiennocieplne dinozaury nie mogły im sprostać. Inni sądzą, że za wyginięcie dinozaurów są odpowiedzialne inne zwierzęta (ssaki i ptaki) żywiące się jajami. Możliwe, że to one nocą, korzystając z nieobecności rodziców, niemogących bronić swojego potomstwa, wykradały jaja, ograniczając w ten sposób liczbę młodych osobników. Istnieje również teoria, że dinozaury roślinożerne zatruły się nowo powstającymi na przestrzeni lat roślinami kwiatowymi, zawierającymi truciznę, która dla dinozaurów była śmiertelna. Wymarcie zwierząt roślinożernych musiało spowodować stopniowe zagłodzenie się zwierząt mięsożernych, które się nimi żywiły. Zmianie uległo również środowisko życia dinozaurów. W ciągu ostatnich kilku milionów lat ery dinozaurów opadł poziom morza na całej kuli ziemskiej, wyłaniały się nowe lądy, góry. Płytkie wody, które zajmowały olbrzymie przestrzenie, zaczęły znikać, a zwierzęta, które tam żyły, utraciły swoje dotychczasowe siedliska. Nie mogąc dostosować się do tych zmian, wymierały.

Wypowiedzi dzieci na temat przyczyn wyginięcia dinozaurów.

 Wykonywanie pracy plastycznej, z wykorzystaniem techniki batiku. Potrzebny będzie papier rysunkowy, świece lub kredki świecowe, farby plakatowe lub akwarelowe, pędzle. Narysujcie świecą dinozaura i świat wokół niego a następnie zamalujcie kartkę rozwodnionymi farbami.

 • Zabawa orientacyjno- porządkowa: "Małe dinozaury i duże dinozaury". Bębenek, grzechotka.

 Rodzic gra np. zamiast na bębenku to na pokrywce, a grzechotką będzie np. solniczka. Dźwięki bębenka są sygnałem do poruszania się przez dziecko jak duże dinozaury, które idą wolno, ciężko, stawiając duże kroki. Dźwięki grzechotki zachęcają do ruchu małe dinozaury, które poruszają się drobnymi kroczkami.

 Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne – WF dla dzieci online

 https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE

III

 Ćwiczenia logorytmiczne.

 Dziecko porusza się zgodnie z rymowanką, którą wypowiada za Rodzicem.

 Zrób do przodu cztery kroki

i rozejrzyj się na boki.

 Teraz przysiad, wyskok w górę,

 jakbyś chciał dosięgnąć chmury.

 Już na prawej nodze skaczesz,

 lewą trzymasz, nie inaczej.

 Zmiana nogi, raz i dwa,

 niech zabawa dalej trwa.

 Teraz w tył; raz, dwa, trzy, cztery,

 to dopiero są numery.

 Obróć szybko się dokoła,

 mamę swą zawołaj.

 Karta pracy, cz. 2, nr 29.

 − Policzcie wagoniki po lewej stronie, a potem – po prawej stronie.

 − W pustych polach pod nimi narysujcie tyle wagoników z węglem, ile jest ich razem.

 − Obejrzyjcie zdjęcia. Zamknijcie karty pracy i wymieńcie po kolei ich nazwy.