*zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne*
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA GRUPY KRASNALE NA MIESIĄC STYCZEŃ 2021 r.
Tematy Kompleksowe:
1. - Mijają dni , miesiące, lata
2. - Zwierzęta są głodne
3. - Odwiedzili nas babcia i dziadziuś
4. - Zabawy na śniegu
Przewidywane osiągnięcia dziecka z odniesieniami do podstawy programowej
Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
· zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków,
· dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
· rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
· wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
· uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
· uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
· aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu.
· uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
· przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem.
· samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę.
· wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
· budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg); konstruowanie z tworzywa przyrodniczego, korka, drutu, papieru, wełny.
· ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu),
· poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
· zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy,
· dostrzeganie, że rośliny i zwierzęta mają swoje potrzeby; dbanie o nie (np. dokarmianie ptaków zimą).
· wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
· szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy.
· dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
Społeczny obszar rozwoju dziecka:
· przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
· odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
· określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny,
· dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego dziecka.
· współdecydowanie o sposobie wykonywania danej czynności.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
· wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
· aktywne słuchanie rozmówcy,
· przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu,
· śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne,
· odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego,
· wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy.
· nazywanie ptaków odwiedzających karmnik,
· pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zimą,
· uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela,
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań,
· nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia
· łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych,
· rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.
· uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne,
· przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny,
· wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
· recytowanie, indywidualnie i zespołowo, długich wierszy,
· śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne,
· przygotowywanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi,
· nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach,
· wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych.
· rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela lub chętne dziecko,
· słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów,
· wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
· uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
· uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie,
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
· wykonywanie ćwiczeń w parach,
· klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy,
· poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.